1.01 Strekking Eenheidsklasse.
De K klasse is een eenheidsklasse, ontworpen door Th. Hoogmoed, verder uitgewerkt en gebouwd door Lion Charmant. Het doel van de voorschriften is het vastleggen van de bouw en de uitrusting van het K klasse jacht. Enerzijds, dienen de jachten in hoofdlijnen aan elkaar gelijk te zijn en anderzijds, dienen zij van goed materiaal en degelijk gebouwd te zijn. De voorschriften zijn derhalve vastgelegd met het doel de eenheid van de klasse te waarborgen. Alles wat niet nader is omschreven is derhalve niet toegestaan. Voor wat betreft specifiek beslag van het K-jacht geldt dat de toepassing van materialen die niet in deze klassenvoorschriften worden genoemd niet toegestaan zijn. De eigenaar van een jacht is ten alle tijden verantwoordelijk voor de uitvoering van zijn/haar jacht.
Het bestuur van de K klasse ziet er op toe dat de eenheid binnen de klasse gehandhaafd blijft. Mocht een deelnemer aan de klasse iets aan zijn jacht willen veranderen dat niet binnen de klassenvoorschriften valt of niet nader is omschreven, dan dient deze, alvorens tot montage of aanpassing over te gaan, daartoe een voorstel in te dienen bij de Technische Commissie van het bestuur. Dit voorstel dient een tekening van de wijziging bevatten en omschreven dient te worden wat de wijziging inhoudt en wat het beoogde of mogelijke voordeel is. Als het bestuur met een dergelijk voorstel instemt wordt het voorgelegd aan de leden van de klasse en wordt onder hen een stemming gehouden. Besloten wordt bij meerderheid van stemmen.
Klasse
2.01 Klassevoorschriften.
De klassenvoorschriften vormen een geheel met het meetformulier, de officiële tekeningen en het bestek. Gesigneerde kopieën van de originele tekeningen berusten bij de bouwer/zeilmaker van de K klasse, Lion Charmant, Westzanerdijk 532, 1507 AT Zaandam. De officiële meetformulieren van een gemeten jacht berusten bij het secretariaat van de klassenorganisatie. De Nederlandse klassenvoorschriften gelden tevens voor alle niet-Nederlandse K-klassenorganisaties.
2.02 Licentie.
De K klasse kan alleen gebouwd worden door bouwers die over een licentie beschikken. Voor het bouwen van een romp met spanten en dek, het gieten van een kiel en het vervaardigen van de zeilen is een licentie noodzakelijk. Licenties kunnen alleen worden afgegeven door Lion Charmant Modelzeiljachten. Kamer van Koophandel 22.668 Zaandam. De bouwer van de K klasse dient zich te conformeren aan de geldende klassenvoorschriften, tekeningen en mallen. De originele bouwmallen 1 en 2 voor het vervaardigen van romp en kiel en de mallen 1 t/m 9 voor de vervaardiging van de zeilen zijn eigendom van Lion Charmant Modelzeiljachten en berusten aldaar.
Meting
3.01 Meetmethode.
Bij metingen worden de maten gehanteerd zoals die staan vermeld in het meetformulier.
3.02 Belanghebbende partijen.
Een meter mag geen jacht, zeilen of rondhout meten waarvan hij/zij eigenaar is. Bij een controlemeting zijn alleen de belanghebbenden aanwezig, te weten de aangewezen meters en de eigenaar van het jacht.
3.03 Klassenvoorschriften.
Alle jachten en zeilen dienen te voldoen aan de geldende klassenvoorschriften.
3.04 Mallen
De mallen dienen goedgekeurd te zijn door de klassenorganisatie en te zijn voorzien van een
echtheidskenmerk.
Herkenning
4.01 Zeilkenmerken.
Het grootzeil en de fok dienen aan een zijde te zijn voorzien van het zeilnummer (zie tekening). Zeilnummer in het grootzeil aan bakboordzijde en in de fok aan stuurboordzijde, maatvoering volgens tekening. Uitsluitend het grootzeil dient aan bakboordzijde te zijn voorzien van het klassenkenmerk. Het te gebruiken lettertype is Helvetica Bold 15 x 10 cm. Vanaf 2002 bevindt zich in het voorlijk van fok en grootzeil een merkteken van de zeilmaker met daarin het jaartal van vervaardiging. Geen andere kenmerken of tekens dan de hier genoemde zeilkenmerken zijn toegestaan.Internationaal landenteken is toegestaan, max 3cm onder de bovenste baan in de fok aan stuurboordzijde Type Helvetica Bold 6,5 cm hoog Zie tekens
4.02 Kenmerken.
Alle tekens, merken en nummers dienen van duurzaam materiaal te zijn en dienen stevig bevestigd en van een duidelijk contrasterende kleur te zijn. Het zeil dient wit te zijn.
Toleranties
5.01 Toleranties
Naast de in het meetformulier vastgestelde toleranties, zullen voor andere afmetingen de volgende toleranties gelden (tenzij anders aangeven):
Afmeting tolerantie in % in mm
van 0 t/m 500 mm +/- 1,0% ofwel +/- 0 t/m 5 mm
van 501 t/m 2000 mm +/- 0,5% ofwel +/-2,5 t/m 10 mm
Voor hoekverdraaiingen geldt een tolerantie van ± 1 graad
Romp
6.01 Materiaal
De romp dient duurzaam gebouwd te zijn van glasvezel gewapend polyester. De romp bestaat uit een laag gelcoat en twee lagen glasmat en/of glasweefsel, m.u.v. de kielbalk waar 4 lagen glasmat elkaar overlappen. De romp mag geschilderd worden.
De glasmat waar de romp van vervaardigt is heeft de volgende specificatie:
Totaal gewicht 600 gram, emulsie gebonden, fabrikant D.S.M. type ES22-5-25
De specificaties van de Gelcoat zijn: een laag, fabrikant D.S.M. type Neogel 8379 i 1
6.02 Dek
Het dek bestaat uit multiplex met een dikte van minimaal 4 mm.
6.03 Spanten
De spanten; in totaal 5 stuks, bestaan uit multiplex met een dikte van minimaal 4 mm en een breedte van minimaal 15 mm.
6.04 Sierlijst
Sierlijsten op de buitenzijde van het dek zijn toegestaan, mits deze niet groter zijn dan 10 X 8 mm.
6.05 Gaten
Gaten in het dek voor doorvoeren en bereikbaarheid van apparatuur zijn toegestaan, mits plaats en vorm overeenstemmen met tekening. Schootdoorvoeren mogen een maximale hoogte hebben van 10 mm boven dek met een diameter van maximaal 5 mm.
6.06 Gewicht
Het gewicht van het zeilklare jacht dient, exclusief accu en schoon en droog na bevinding meter, minimaal 18,5 kg te zijn.
6.07 Meting
De meting van de romp zal gebeuren met behulp van de moedermal nr.1.
6.08 Neus
Met ingang van 1 januari 2000 dienen alle aan wedstrijden deelnemende jachten voorzien te zijn van
een beschermende neus. Deze dient vervaardigd te zijn van Rubber of materiaal met vergelijkbare eigenschappen. De neus dient vast bevestigd te zijn.
Rondhout
7.01 Rondhout
Onder rondhout wordt verstaan, mast, giek en fokkenboom.
Het rondhout bestaat uit aluminium ronde buis met een diameter van maximaal 13.1 mm en minimaal 12.5 mm en een minimale wanddikte van 0.8 mm en maximaal 1.2 mm. De rondhouten dienen hol te zijn. De rondhouten dienen over de gehele lengte van gelijke diameter en gelijke dikte te zijn. Tevens dienen zij in onbelaste toestand over de gehele lengte recht te zijn. In de mast mag een aluminium buis van maximaal 1 meter worden geplaatst. Wanddikte 0,8 mm en maximaal 1,2 mm
7.02 Afmetingen
De rondhouten dienen te voldoen aan de afmetingen die op het meetformulier zijn vermeld.
7.03 Profilering
De rondhouten mogen niet zijn voorzien van een profiel.
7.04 Bovenzijde giek
De bovenzijde van de giek dient zich op een hoogte van 130 mm tot het dek te bevinden. Bovenkant aluminium buis van de giek, haaks uit het dek gemeten bij het bevestigingspunt van de giek aan het plexiglas. Meetpunt 23a.
7.05 Zalingen
De zalingen dienen te zijn gemaakt van massief metaal, met een diameter van 3.9 / 4.1 mm. Zalingen zijn door de mast gemonteerd middels twee gaten van maximaal Ø 4,2 mm. De zalingen mogen worden gefixeerd. Er mogen maximaal 2 zalingen worden aangebracht, waarvan de langste boven en de kortste onder gemonteerd, zodanig dat er aan de mast zowel aan bakboord als aan stuurboord 2 zalingen zichtbaar zijn.
7.06 Geleiding
Geleidingsystemen voor het grootzeil zijn niet toegestaan. Het grootzeil dient d.m.v. lijnen of tie raps om de mast bevestigd te worden.
Kiel
8.01 De kiel
De kiel is vervaardigd van gietijzer en bestaat uit een stuk. De maten dienen te voldoen aan het meetformulier. Gemeten van de onderkant kiel tot romp. De kiel dient demontabel te blijven van de romp. De kiel dient direct aan de romp bevestigd te zijn zonder tussenstuk (met uitzondering van de meegeleverde pakking van ca. 2mm). De vorm van de kiel wordt gemeten a.d.h.v. mal nr 2.
8.02 Gewicht
Het gewicht van de kiel is 12.250, exclusief bevestigingsmateriaal. Meetpunt 9.
8.03 Meting
De kiel wordt gemeten met behulp van een mal (mal nr. 2).
Roer
9.01 Het roer
Het roer is massief en bestaat uit hout, eventueel versterkt met glasvezel gewapend polyester en/of epoxyhars.
9.02 Afmetingen
Het roer dient te voldoen aan de afmetingen die in het meetformulier zijn vermeld. De voor- en achterzijde van het roer mogen concaaf of convex zijn, binnen een maximum van 3 mm gemeten over de gehele voor- of achterzijde.
9.03 Bevestiging
De roerstang is van metaal, dikte 3.9 / 4.1 mm. De hennegatskoker loopt evenwijdig aan de scheg.
Beslag
10.01 Giek en fokkenboom
De giek- en fokkenboombevestigingsconstructie moet zijn gemaakt van plexiglas met een dikte van 10 mm. Constructie en montage uitsluitend volgens tekening. De grootzeil lummel is uitgevoerd in metaalbuis uit één stuk vervaardigt draaiend om het mastprofiel. De fokkenboombevestigingsconstructie draait inwendig in het plexiglas om het r.v.s. M6 draadeind van het voordekbeslag. De neerhouder van de giek dient vervaardigd te zijn van 3 mm metaal draadeind.
10.02 Wantspanners
De verstaging dient bovendeks d.m.v. een M5 draadeind te worden bevestigd.
10.03 Mastvoet
De mastvoet mag horizontaal verstelbaar zijn, zoals is aangegeven op de tekening en in het meetformulier. In hoogte verstelbare mast of mastvoet zijn niet toegestaan.
10.04 Masttop
Het masttopbeslag dient aan de mast te worden gefixeerd en dus niet draaibaar te zijn.
Tuigage
11.01 Tuigage
Met tuigage wordt bedoeld het staand en lopend want. Het binnenwant en buitenwant mogen niet met elkaar worden verbonden en dienen zich te bevinden tussen minimale en maximale maat van de zalinglengte.
11.02 Materialen
De wanten dienen van r.v.s. draad te zijn met een minimum dikte van 0,8 mm.
De overige tuigage mag zijn vervaardigd van touwwerk van kunstvezel.
11.03 Diamantverstaging
De diamant verstaging bestaat uit een enkele draad met een maximale dikte van 1.2 mm en wordt op spanning gehouden door een enkele stelschroef. Afmetingen en positie dienen volgens de tekening te zijn uitgevoerd.
Zeilen
12.01 Materialen
De zeilen dienen vervaardigd te zijn van het zeildoek: 2,99 oz Polykote ripstop 36" van Contender.
12.02Hoekverstevigingen
De verstevigingen zijn vrij tot een lengte van maximaal 150 mm gemeten vanuit de hoekpunten. De hoekversteviging wordt niet aangemerkt als een zeillat.
12.03 Maten
Alle maten dienen overeen te komen met die in het meetformulier. Deze zijn afgeleid van de originele mallen 1 t/m 7. De lijn van de schoothoek naar de uitbouw moet een rechte zijn met een maximale afwijking van 5 mm. De fok mag niet worden voorzien van een zogenaamde uitbouw. Het grootzeil mag zijn voorzien van één doorgelatte zeillat.
12.04 Aantal banen
Het grootzeil bestaat uit 4 banen zoals op de tekening is aangegeven. De fok bestaat uit 3 banen zoals op de tekening is aangegeven.
12.05 Vervaardiging
Het vervaardigen van zeilen dient te geschieden conform de mallen 1 t/m 9. Deze digitale mallen zijn eigendom van Lion Charmant Modelzeiljachten en worden aldaar beheerd.
12.06 Zeillatten
Maximaal 4 zeillatten zijn toegestaan, alleen in het grootzeil.
Plaats
Plaatsing van de bovenste zeillat is alleen toegestaan op de naad van baan 3 naar baan 4 van het grootzeil. Plaatsing van de overige zeillatten is vrij. Zeillatten dienen tegen het achterlijk geplaatst te worden en haaks op het achterlijk te staan.
Afmetingen
Maximale lengte van de zeillatten is 200 mm, de bovenste zeillat op de naad van baan 3 naar baan 4 mag doorgelat zijn en mag dus langer zijn.
Maximale breedte van de zeillatten is 15 mm. Dikte van zeillatten is maximaal 3 mm.
Materiaal
Zeillatten mogen van elk materiaal gemaakt worden en mogen zowel op het zeil geplakt worden als in een zeillat zak geplaatst worden.
Het bevestigingsmateriaal van de zeillat mag rondom maximaal 15 mm breder zijn dan de zeillat zelf en dus maximaal 30 mm breed zijn. Het bevestigingsmateriaal dient wit van kleur te zijn.
Besturing
13.01 Zender en ontvanger
De besturing van het modelzeiljacht bestaat uit een zend- en ontvanginstallatie, waarvan maximaal twee
kanalen worden benut. Te weten een kanaal voor het bedienen van het roer en een kanaal voor het
bedienen van de schoten.
13.02 Lier en servo
De enkele centrale lier ter bediening van de schoten en de enkele centrale servo ter bediening van het roer, dienen te voldoen aan de originele specificaties.
Lier: Keuze van de lier is vrij.
Servo voor het roer: Rotatie servo, keuze van type is vrij.
Krachtbron
14.01 Stroomvoorziening
De stroomvoorziening kan bestaan uit een lood accu of andere oplaadbare cellen. Ook zijn toegestaan zonnecellen eventueel in combinatie met oplaadbare cellen.
Klassevoorschriften
Januari 2004
Meetpunten van de K-klasse
nr Beschrijving maten in mm
01 Lengte over alles
02 Achterzijde spiegel tot hart roerkoning
03 Voorkant kiel (verlengde van langste rechte van de kielplaat) tot achterkant scheg
04 Hoogte kiel, gemeten vanaf onderkant kiel tot romp.
05 Breedte bulb
06 Lengte bulb
07 Dikte kielplaat
08 Kielplaat lengte haaks gemeten uit de voorkant
09 Gewicht van de kiel in kilogrammen
10 Gewicht zeilklaar jacht in kg excl. accu
11 Hart draaipunt fok tot de meetlijn
12 Voorkant mast tot de meetlijn
13 Valling spiegel
14 Want tot de meetlijn
15 Binnenwant tot hartlijn dek
16 Hoofdwant tot hartlijn dek
17 Inspectieluik 1 tot de meetlijn
18 Breedte inspectieluik 1 voor
19 Voorzijde inspectieluik 2 tot de meetlijn
20 Breedte inspectieluik 2 achter
21 Schootdoorvoer fok tot meetlijn
22 Schootdoorvoer grootzeil tot de meetlijn
23 Lengte van de mast tot topbeslag
23a bovenkant giek t.o.v het dek
24 Hoogte meetpunt boven dek
25a Zalinghoogte hoofdwant tot meetpunt
26a Zalinghoogte binnenwant tot meetpunt
25b Lengte bovenste zaling (langs de zaling gemeten)
26b Lengte onderste zaling (langs de zaling gemeten)
27 Aangrijpingspunt fok tot meetpunt
28 Aangrijpingspunt hoofdwant tot meetpunt
29 Aangrijpingspunt binnenwand tot meetpunt
30 Dikte van het roerblad
31 Lengte roerblad
32 Breedte roerblad onderkant
33 Balans tot de onderkant
34 Balansbreedte tot de achterkant
35 Achterkant roer tot hart r.v.s. as
37 Voorlijk grootzeil van halshoek tot de top
38 Onderlijk grootzeil van halshoek tot de schoothoek
39 Broek grootzeil gemeten van top tot halve onderlijk
40 Lengte van de top van het grootzeil tot de halshoek
41 Lengte van de top van het grootzeil tot de uitbouw
42 Breedte van de uitbouw van het grootzeil
43 Breedte topplankje van het grootzeil
44 Lengte van de fok van halshoek tot de top
45 Lengte van de top tot de schoothoek
46 Lengte onderlijk fok van halshoek tot schoothoek
47 Broek van de fok gemeten van top tot halve onderlijk
47a Breedte fok gemeten van halve hoogte voorlijk tot achterlijk
48 Breedte topplankje van de fok
49 Breedte halve hoogte grootzeil
50 Besturing aantal kanalen
52 Aangrijpingspunt onderkant topdiamantverstaging tot het meetpunt
53 Aangrijpingspunt bovenkant topdiamantverstaging tot het meetpunt
55 Hart r.v.s. voordekbeslag tot voorkant plexiglas.
56 Bovenkant plexiglas fokkenboom
57 Voorkant plexiglas fokkenboom
58 Achterkant plexiglas fokkenboom
59 Bovenkant plexiglas giek, haaks op de voorkant
60 Voorkant plexiglas giek
61 Hoogte afschuining achterkant plexiglas giek
62 Afschuining onderkant plexiglas giek
63 Onderkant plexiglas giek, haaks op de voorkant
Min Max
1895 1900
330 340
700 720
270 275
100 105
355 360
15 18
147 153
12.0 12.5
18.5
1565 1580
1040 1065
29 31
970 1000
130 140
155 165
715 975
170 190
100 270
100 130
1110 1130
630 650
2140 2160
125 135
130 130
980 1000
480 500
300 340
180 220
1450 1460
1700 1710
960 1000
6 12
270 280
45 55
205 215
75 85
52 60
1945 1955
40
2010 2020
2015 2025
460 470
225 235
25 35
1485 1495
1435 1445
475 485
1460 1480
250 260
10 20
315 325
2
1280 1320
1740 1780
4 7
90 105
45 55
10 15
15 25
95 105
10 20
35 45
8 18
Tekeningen