Lion Charmant Tel: 06 - 13 20 40 80    info@k-klasse.nl

 

Service onderhoud en occasions

K191 weer helemaal up to data

K191 Alles is vernieuwd aan dit jacht. Zoals:

Kiel geschilderd

Dek opnieuw gelschilderd.

Nieuwe zeilset 2023.

Roer en roerservo nieuw

Magnetische afdichting

Nieuwe lader en accu's.

Nieuwe bootsteun.

Zender/ontvanger 2.4Ghz nieuw

Nieuwe tuigage

 

Het jacht is opnieuw getuigd en getrimd.

 

Het dek is geschilderd blauw/grijs, kleur romp is zwartblauw RAL 5004  en wit onderwater RAL 9010

 

Prijs

Zeilklaar voor  € 845,--

 

Bel: 06 -13 20 40 80

Mail: info@k-klasse.nl

Occasion worden door de werf helemaal onderhanden genomen en zijn weer als nieuw

We hebben weer iets moois in de aanbieding! De K191 geheel gemoderniseerd.

Dutch

design

Constructie

Hoe zit de het jacht inelkaar en wat moet je doen om een reparatie uit te voeren?

Dat alles is in deze video's te zien.

 

 

Verkocht

Video's

Waar moet ik op letten bij aanschaf van een tweedehands K-jacht?

K-klasse jachten zijn steviger gebouwd dan technisch noodzakelijk. Dit is bewust gedaan om schade bij aanvaringen zoveel mogelijk te beperken. Met andere woorden, de rompen kunnen tegen een stootje. Wat niet tegen een stootje kan is de tuigage. Verder zijn de nieuwste K modellen uitgevoerd met, magneet afdichting, 2,4Mhz zender ontvanger, 7,2V accu, en een 22Kg winch en een 10Kg stuurservo. Opgeteld een kleine €700,00 aan onderdelen.

 

• Romp

Let op haarscheurtjes in de gelcoat en deuken in de romp. Controleer of alle spanten vast zitten.

 

• Roer

Kan tijdens het vervoer nog wel eens beschadigd zijn geraakt. Sommige roeren scheuren aan de bovenkant rond de as. De nieuwe roeren zijn voorzien van een glasvezel versterking om de as. Kijk of het roer in lijn staat met de kiel, anders is het jacht niet in balans.

 

 • Want

Door veel gebruik kan het er nogal kreukelig worden. Dit kan wel een zwak punt worden als dit te veel gebogen is.

Raadzaam om ze tijdig te vervangen.

 

 • Mast

Moet in onbelaste toestand recht zijn. Het aluminium slaat wit uit als de mast verbogen is geweest. De sterkte is er dan voor 50% uit.

 

• Kiel

Let op diepe krassen in de kiel. De gietijzeren kiel kan makkelijk worden gedemonteerd en opnieuw geschilderd.

 

 • Zeilen

Eigenlijk het meest kwetsbare onderdeel van de boot. (het motortje) Na veel gebruik komen er horizontale sporen in het achterlijk van de fok en met grootzeil. Dit is niet meer te herstellen. Handig is om dit setje als hard weer zeil achter de hand te houden. Het rode teken in het voorlijk van de fok en grootzeil geeft het jaartal aan (17 staat dus voor 2017) Het sign zit in de zeilen vanaf 2002 (02)

 

 • Accu

Meestal zijn de accu in de boot en de zender aan vervanging toe. Met name het lang niet gebruiken van de accu's zorgt voor een afname in de capaciteit. Voorkom ergernis en vervang deze gewoon. 2.4Ghz ontvangers zijn gevoeliger voor een spanningsval, zorg voor een goed opgeladen accu. Een andere mogelijkheid is om over te schakelen op een 7,2V accu pack. Let wel op of de ontvanger geschikt is voor deze hogere spanning.

 

 • 2,4Ghz zender ontvanger

Tegenwoordig worden de jachten geleverd met een 2,4Ghz zender ontvanger.

Dit type is veel minder storing gevoelig dan de 40Mhz . Ook hoeft nooit meer naar een vrije frequentie gezocht te worden (kristal nr). Zender en ontvanger zijn eenvoudig te vervangen.

 

 • Servo

Het soort servo voor het roer heeft voor 50% invloed op de bestuurbaarheid van de boot. De balans aan het roer doet het meeste werk. Kijk wel of er geen speling zit tussen roer en servo.

Meest gebruikte servo is de Robe-Futaba (trekkracht ± 3Kg)

Huidige servo is de MX met metalen tandwiel (trekkracht ± 10Kg)

 

 • Winch

De meeste jachten zijn uitgevoerd met een Hitec  HS-725BB (trekkracht 15Kg) en later met de HS-785HB

Wat oudere jachten (tot ± K60) hebben soms een Robbe wich die iets minder snel is dan de de Hitec.

Controleer of alle elektronica werkt.

 

De Hitec HS-725BB winch is niet meer leverbaar. Het huidige model wordt vanaf (januari 2022) uitgevoerd met een digitale krachtigere Robbe FSW 220 BB winch . De winch heeft een trekkracht van 22 Kg bij 7,2V. De Winch werkt alleen in combinatie met een digitale 2,4Ghz zender ontvanger.

 

Op dit moment is de keuze uit de Hitec HS-785HB, bewezen betrouwbaar en sterk genoeg maar niet snel.

Of de Robbe FSW 220BB Deze winch is snel en sterk.

Meest voorkomende onderdelen voor vervanging

Fokkeboom met schuifbus

Roer met servo

Magneet afdichting

Nieuwe 2.4Ghz zender en ontvanger met penlite en 7,2V accu